Rozenbeek Velserbroek |
Dat leverde het volgende nieuws op over de Westbroek en De Zandloper.
Vanwege de opheffingsnormen voor Velsense scholen: drie jaar lang minder dan 160 kinderen.
Maar niet alleen over de Westbroek (Velserbroek) en De Zandloper (IJmuiden) valt iets te melden.
Wie de cijfers bekijkt, ziet dat andere scholen het ook moeilijk hebben. Laat ik die norm van 160 leerlingen er even bij houden.
Vliegende Hollander IJmuiden |
Het Kompas-Oost kun je echter ook als een zelfstandig schooltje beschouwen. Er zitten groepen 1 tot en met 8. Maar officieel is er één Kompas (Oost en twee locaties West). Dus genoeg leerlingen.
Net zo’n gevalletje: De Klipper-Sluiswijk in Oud-IJmuiden. Ook onderdeel van een grotere school (er is nog De Klipper-Zeewijk). Maar ook Sluiswijk is te beschouwen als zelfstandig met groepen 1 tot en met 8. De locaties Sluiswijk en Zeewijk liggen kilometers uit elkaar.
Pleiaden IJmuiden |
Even doorgaan. De beide locaties van De Vuurtoren (IJmuiden). Beide ook min of meer zelfstandige scholen (locaties liggen ver uit elkaar) met groepen 1 tot en met 8.
Vuurtoren West nu 105, in 2015 hetzelfde aantal. Vuurtoren Oost: nu 116, in 2015: 111. Maar officieel is er één Vuurtoren. Dus genoeg leerlingen.
Oplettende lezers zien nog het aantal leerlingen van Het Anker in Velserbroek. De kleinste school in Velsen met nu 83 leerlingen. Maar Het Anker is bijzonder.
Vuurtoren en Kompas IJmuiden |
Geen een Velsense school hoeft zich zorgen te maken. De Velsense schoolbesturen vallen terug op de mogelijkheid van gemiddelde schoolgrootte. Daardoor komt geen enkele school in gevaar.
Bovendien zijn heel veel Velsense scholen bezig zich te onderscheiden van de rest. Basisscholen verschillen tegenwoordig echt van elkaar. Ook juist om nieuwe leerlingen te trekken.
Anker Velserbroek |
De Toermalijn in Driehuis is een tweetalige school (klik hier en dan op ’onderwijs’). De Beekvliet in Velserbroek heeft een boerderijschool en onderwijs voor hoogbegaafden.
Triangel Velsen-Noord |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten