donderdag 22 maart 2012

Hondenpoep is vies

Zo vies: stappen in de hondenpoep. Of alleen maar naar beneden kijken als je loopt om drollen tijdig te detecteren.

Ik ben in buitenlanden geweest waar je dat helemaal niet hoeft te doen. Gewoon schone stoepen.


De foto boven is van briefjes die spelende kinderen hebben opgehangen in de grasstrook aan de Dennekoplaan in IJmuiden.

De briefjes hangen er al even. Maar rondom liggen nog steeds hondendrollen. Niet opgeruimd
door de baasjes, hoewel ze dat wel verplicht zijn.

Hondenpoep is ergernis één in Velsen.

Uit de laatste 'leefbaarheids'-meting van de gemeente Velsen: ,,De overlast door hondenpoep is niet afgenomen en wordt door veel inwoners (40%) nog steeds als een hinderlijk verschijnsel ervaren. Opvallend is dat de vier IJmuidense wijken daarbij bovengemiddeld scoren (IJmuiden-Zuid zelfs 53%).’’

De gemeente wil er wat aan doen. Vorig jaar werd in Velsen een proef gedaan met een hondenpoepzuiger.

Die proef, van één keer per maand, beviel goed. De hondenpoepzuiger wordt dit jaar vier keer per maand ingezet op plekken met extreem veel hondendrollen.


Verrassing: volgende week rij ik een ochtendje of middag mee op de hondenpoepzuiger. Voor een verhaal in de krant. Wat doe je als de zuiger verstopt raakt? Ruik je 's avonds, na je werk, thuis nog naar hondenpoep? En natuurlijk wat serieuze vragen.

We werken aan een pagina in de IJmuider Courant over hondenpoepoverlast in Velsen. Wat vindt u eigenlijk van kattenpoep en paardenpoep? Is het gemeentebeleid tegen hondenpoep afdoende?

De stelling van op Velsen Vandaag gaat deze week over hondenpoep.

16 opmerkingen:

Anoniem zei

Oké hondenpoep is smerig en goor!
Maar bekijk het is van de andere kant!
Honden mogen en kunnen weinig tot niks!
Alle ruimte die ze hebben/hadden word ingepikt door de mens.
Ik loop altijd in een gebied waar honden mogen tot 1 April omdat de mens daar moet zonnen en honden maken troep. Nou geloof mij, er is niks erger dan mensen poep en dan nog maar niets te zeggen over de troep die ze daar achter laten.Van prullenbakken heeft de mens nog nooit gehoord!!Dat honden poep opgeruimd moet worden is alleen maar goed en een kleine moeite!! Laat de mens dan hun de ruimte geven die ze nodig hebben en hun eigen rommel en stront op ruimen!!!

Anoniem zei

Ik heb niets tegen honden. Ik heb iets tegen de baasjes die bewust een keuze maken om een hond te nemen maar de bijbehorende verantwoordelijkheid niet willen nemen. De titel is ook hondenpoep is vies. En dat is zo. Dus opruimen die rotzooi. Goede zaak dat er bekeuringen worden uitgedeeld aan mensen die er toch een zootje van willen maken. Wat mij betreft progressief. 2e bekeuring verdubbelen.

Dat andere mensen ook hun rommel niet opruimen doet daar niets aan af. Gelukkig maar. Anders zou het toch echt een zootje worden.

"Ja maar sorry agent, ze rijden hier allemaal 70 door deze 30 km zone. Dan mag ik toch wel op de stoep parkeren?"

Juist ja......

Anoniem zei

Nou hondenpoep lopen ze hard te klagen, even goed bekijken in Velserbroek, daar heb je ook Paardenstront op de fietspaden, en iemand anders kat loop in je eigen tuin te schijten waar je eigelijk geen belasting over moet heffen!

Art zei

Natuurlijk is hondenpoep op de stoep smerig maar laat ouders ook eens naar hun kroost omkijken. Als je allen al kijkt in Velserbroek wat de jeugd aan rotzooi achterlaat op de hangplekken dat is absoluut ook niet normaal. In het winkelcentrum, de Skatebaan 't Asfalt of zelfs de speciaal gecreëerde hangplekken zijn kleine vuilnisbelten van lege verpakkingen en nog erger, stuk gegooid glaswerk.

Anoniem zei

Oh ja! Verkeerd signaal die hondenpoepzuiger. Daarmee geef je het signaal om de hondenpoep lekker te laten liggen. Het wordt toch wel weggehaald!

Ga dagelijks handhaven, dan levert het geld op en wie weet gaan die baasjes er toch een keer anders over denken.

Anoniem zei

ja nu interseert me de honde poep me niet meer maar een antal jaar geleden het speel veldje hier acher de flat waar mijn kinderen lekker konden buiten spelen met mooi weer werd over genomen door de honde uit laters van verder op
dan kwam er weer een kind binnen met een dikke laag stront onder zijn schoen waar maak je dat schoon ?
in je aan recht bak ? dacht het niet dus emmer pakken keuken handschoenen aan en een oude afwas borstel en dan met sop in de emmer schoon makken en dan de boel in de w.c. kiepen een erg smerig klusje maar die schoen moet toch meer schoon , mijn kinderen konden niet meer op het veldje hier achter spelen het lag echt vol dit heeft heel veel pijn gedaan , het was zo mooi daar in de zon met mooi weer en in zicht van de ouder lekker buiten , kon gewoon niet meer !!! Ik zij wel eens iets tegen zo een honde uitlater nou dan kon je een grote bek krijgen , de kinderen zijn nu te oud voor dat spelen , er staan bordjes verboden voor honden , maar het loopt af en aan en is te goor om te zien wat er aan hopen ligt maar mij interseert het niet meer leg het maar dicht met tegels of maak er maar een parkeer plaats van kinderen van anderen zie ik hier ook niet meer slechts groteren die blikjes en afval dumpen

Anoniem zei

de stront van een paard moet je ook wettelijk verplicht opruimen, en voorkomen door een z.g.n poepzak op te hangen onder zijn staart... dat een kat mag schijten in mijn tuin, geeft mij het recht om hem of haar op elke manier uit mijn tuin te verwijderen..

Anoniem zei

Wat de meeste mensen vergeten, is dat een kat het niet op de stoep doet! Die doet het netjes in het zand en begraaft het ook nog!

Nee, 100x beter dan hondenschijt!

Anoniem zei

Tot voor kort gingen wij voor een laatste plasrondje met de honden naar de honden uitlaatplaats ( een klein reepje gras) langs de spoorlijn. Opeens stonden daar grote hekken met borden (niet betreden ivm met vuile grond). Weg .. kleine stukje hondenuitlaatplaats en geen alternatief!! Iedere dag laden wij de honden in de auto en rijden naar een plek waar wij nog rustig kunnen wandelen en waar andere mensen geen last van ons hebben !
Soms gebeurt het dat we naar de uitlaatplaats moeten, waar het doorgaans hartstikke druk is. Poepzakjes mee voor op weg daar naar toe voor het geval dát ! Nergens staan bakken waar je je poepzakje kan deponeren, dus je bent genoodzaakt de héle weg met de poepzak in je hand te lopen !
Velsen is één van de duurste gemeenten wat betreft hondenbelasting. Ik weet niet wat met dit geld gebeurt, maar een paar extra afvalbakken is wel gewenst voor de mensen die van goede wille zijn. Wel worden er overal borden geplaatst "verboden voor honden "

Anoniem zei

Dat hondepoep vies is ben ik met iedereen eens en als iedereen het op zou ruimen is er niets aan de hand . Helaas ruimt niet iedereen het op . Wat ik nog viezer vind is als ik in mijn tuin aan het werk ben ik in de stront van andermans katten grijp want ja een kat doet het dan wel niet op de stoep maar wel in iemand anders zijn tuin en begraaft het dan ook nog en als je de baasjes er op aan spreekt krijg je als antwoord ja dat is de natuur . Volgens mij is het kattepoep probleem net zo groot als het hondenpoep probleem alleen is dat niet na te gaan want je kunt rustig 4 katten nemen en dan lekker naar buiten doen heb je als eigenaar er ook geen last van , gemeente ga eens kattebelasting invoeren dan nemen de mensen ook wat minder katten en hebben we ook minder kattepoep want als je daar in grijpt wordt je ook niuet vrolijklaat staan als je kind er in gaat staan .De basisscholen hebben al speciale netten over de zandbakken vanwege dekattepoep dus dat zegt genoeg lijktmij

Anoniem zei

Waarom wordt er continu naar anderen gewezen? Het gaat over de overlast van hondenpoep. En ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat een aantal hondenbezitters de schuld buiten zichzelf legt? De één wijst naar spelende kinderen, de ander naar hangende jeugd, weer anderen naar ouderen die papier op de grond gooien, de katten worden ook niet gemist en zelfs de paarden komen voorbij? Wat is dat toch?

Hoe moeilijk kan het zijn? Als je hond het op een plek doet waar anderen er last van hebben, ruim het op. Kwestie van mentaliteit.

Ome nico zei

Mijn broer heeft een Hyskraan!
En ik een hond op batterijen,even op de knop drukken en hij blaft, en geen strond in de buurt,en ook geen belastingen,en altijd mooi weer in huis
dus het rondje strond uit de kont hoeft niet meer. ik bedoel maar!

Anoniem zei

Terecht zijn er mensen die opmerken, dat er ook kattenbelasting kan worden geheven. Inderdaad "meestal" doen die hun behoeften niet op de stoep, maar des te meer in een tuin. Een onaangename verrassing voor tuineigenaren. En dan nog iets, waarom zijn er mensen die hun hond te laat uitlaten? Zodat ze onderweg naar een hondenuitlaatplaats al hun behoeften doen, die uiteraard niet worden opgeruimd, omdat de baasjes er dan mee moeten lopen. Wat een argument! Moet een ander het dan doen? Bijvoorbeeld, de bewoners van het pand waar ze voor staan?

André zei

Er zijn een heleboel hondenuitlaatplaatsen in IJmuiden en nu lees ik dat IJmuiden zuid de vuilste is. Dat is dus de plaats aan het Gijzenveld plantsoen. prachtige uitlaatplaats. ca 250 m2 omheind ivm opslag Dura Vermeer. 2 bouwwegen door het gebied beide ca 50 meter lang 4 breed dus weer 400 m2 minder ca 300 m2 omheind voor parkeerplaats van Tractor en aanhanger ca 500 m2 omheind voor ketenpark en opslag Dura Vermeer. dus daar is het krapjes. Fokke schrijf daar ook even over. Ik laat onze viervoeters vaak uit richting Planetenweg en als er 1 onderweg wat doet ruim ik het op en deponeer dat in de afvalbakken die de gemeente beloofde te plaatsen maar nooit heeft gedaan, dus neem het maar mee naar huis.

Anoniem zei

Katten schijten alleen maar in tuinen waar mensen geen katten hebben die dat terratorium niet verdedigen. Hoe fris is dat. En hondenstront voor je deur waar geen honden uitgelaten mogen worden..........zeg er maar eens wat van als je het ziet, krijg je nog een grote bek ook. Volgen en die stronthoop in hun voortuin gooien. Helaas worden de meeste stront hopen 's avonds gelegd in de parkjes door mensen die nog even snel dat beest uit moeten laten. Toch donker, niemand ziet het. Honden belasting net zoals sigaretten, 300% omhoog. Ik ga toch ook niet in voor jouw deur zitten schijten.

Marcel zei

Dat is tegenwoordig toch heel normaal, anderen een grote bek geven als je zelf weet dat je fout zit?