De Velserboog. Een recent onderzoek van Goudappel Coffeng naar verkeerstromen naar IJmuiden (in opdracht Velsen en provincie) zegt: aanleggen.
De Velserboog is een verbindingsweg tussen de N208 en A22 (en dus weer naar de A9).
Ideale oplossing voor Velserbroekers om snel op snelwegen te komen.
En, aldus Goudappel Coffeng, een prima oplossing om de drukte op de afrit A22 naar Amsterdamseweg in Velsen-Zuid te verminderen.
Daar is het al zo druk. Gevaarlijk druk. Verkeer van de A22 naar IJmuiden en vanaf de N208 naar IJmuiden voegt samen op de afslag. Vaak ontstaat er file.
Wie nu uit Velserbroek naar de A9 wil, rijdt de N208 op, neemt de afslag naar de Amsterdamseweg en draait daar de A22 weer op om naar de A9 te rijden.
Goudappel Coffeng berekende dat zesduizend motorvoertuigen per dag de Velserboog zullen nemen. Dat scheelt een hoop drukte op de afslag bij de Amsterdamseweg.
Het onderzoeksbureau zegt dan ook in de 'Verkeersstudie primaire en secundaire route Velsen' : onderzoeken die boog. Want: 'Behoort tot de mogelijkheden'.
Maar voegt toe: 'Vanwege het aanwezige hoogteverschil en de relatief beperkte ruimte op locatie is de inpasbaarheid een verkeerskundige uitdaging.'
Op de boog moet in ieder geval een maximumsnelheid gaan gelden van 50 km/u.
De Velserboog is al langlopend verhaal. De gemeente maakte zich lange tijd hard voor de verbindingsboog, maar hij kost 25 tot 30 miljoen euro. In 2005 maakte de provincie bekend dat ze niet wil meebetalen. Te duur.
Nu zien burgemeester en wethouders van Velsen niet meer zoveel in de verbindingsboog N208-A22. Lees maar hier.
woensdag 20 april 2011
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten