,,Op het diepste punt van de tunnel stond het 2,5 meter hoog", zegt de woordvoerder van Hollands Noorderkwartier. Dat is nogal wat. Gelukkig reden er op dat moment vanwege werkzaamheden geen treinen door de tunnel.
Als ik daarna Prorail bel en dat onder meer voorleg, zegt de woordvoerder daar dat het lang niet zo veel is geweest: ,,Het was maar een beetje."
Terugbellen naar het hoogheemraadschap. Hoe komen jullie aan die wijsheid van 2,5 meter? ,,Dat heeft een medewerker Hollands Noorderkwartier me verteld.''
Wie heeft er gelijk? Eén ding weet ik wel uit jarenlange ervaring. Woordvoerders van grote organisaties geven geen objectieve informatie door, maar doen vooral hun best fouten te bagatelliseren. Omdat Hollands Noorderkwartier dat niet deed op vragen over het lek, ben ik geneigd hen te geloven.
Dat er water 24 lang de Velser spoortunnel is gelopen, kwam voor het eerst naar buiten op een congres vorige maand over 'Leren van elkaars fouten'. Ik vond deze presentatie over het Velser spoortunnelincident. De plaatjes op de blog komen daar uit. Boven zie je de reparatie van de gescheurde buis.
Velsens burgemeester Franc Weerwind zal de artikelen in de IJmuider Courant van vandaag met belangstelling lezen. 24 uur lang kon er water de spoortunnel inlopen.
Velsen heeft enkele jaren lang veel stampei gemaakt over de spoortunnel. Die was onveilig. Er is daarna veel geld ingestoken om de tunnel veiliger te maken.
De autotunnel (Velsertunnel, A22) heeft een detectiesysteem voor lekkages. Heeft de spoortunnel dat niet? Stel dat er kerst 2009 wel treinen door de tunnel hadden gereden. Hoe zou het dan zijn afgelopen?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten