maandag 13 december 2010

Feest in de bieb

De bieb van Velsen bestaat honderd jaar. Feest in IJmuiden! Zaterdag nam ik een kijkje bij de leuke eeuwviering.

’s Morgens trok het al zoveel mensen dat er nauwelijks nog plek was op het parkeerterrein bij de Albert Heijn én nauwelijks nog in de parkeergarage.

Er was iemand die karikaturen tekende. Iemand die handtasjes las. Zag je een mevrouw zitten met een berg spulletjes op een tafel (echt een berg), handtas ernaast en er tegenover iemand die vertelde wat de inhoud zei over de persoonlijkheid van de taseigenares.

Ik nam met mijn zoontje een kijkje in de vergaderzaal die met gehuurde bioscoopstoelen was veranderd in een echte bioscoop, met popcornmachine voor gratis popcorn plus gratis drinken. Na afloop drukt een bibliotheekmedewerker een bon in mijn handen. ,,U heeft een prijs gewonnen. Gewoon, omdat u naar de film heeft gekeken.’’ We kregen een pakket van vier dvd’s. Zomaar.

Feestvierders konden een gratis rondrit maken met de bibliotheekthuktuk. Er was een flashmob: kijk hier naar het filmpje. Tot slot werden prijzen uitgereikt voor het project Book your World (Publieksprijs: Elise Ran. Juryprijs 3D: Dominique Budding. Juryprijs 2D: Merlin Pielich).

Her en der lagen gedichten van Velsens stadsdichter Jantje Bosch:

de lezer feest
ik ontdek de hemel
ik reis naar het einde van de nacht
ik kom bij de dokter
omhels je met duizend armen
als ik lees

gejaagd door de wind
in 100 jaar eenzaamheid
in ongenade
lees ik elke keer het mooiste

elk boek is het enige
een wonderland met wit konijn
een heerlijke nieuwe wereld

maar boeken thuis zijn stofnesten
dus leen ze uit de bieb;
de bieb bestaat al honderd jaar
en houdt het nog wel even uit

(De foto’s zijn van Erik Baalbergen, waarvoor dank)

PS: Een blog over het pand van Schoorl, een brandweer die niet blij is en een vervolg door de Velsense stadsfotograaf.

1 opmerking:

Il sole 24 ore zei

De ambtenaren die in het stadhuis werken parkeren hun auto ook altijd in de parkeergarage van Albert Heijn. Foei, daar is de parkeergarage niet voor bedoeld.