woensdag 8 december 2010

‘Bestuurlijke onwil’

Zo leest u vandaag wat de PvdA in Velsen vindt van een fusie tussen de IJmondgemeenten, maar niet precies wat alle andere partijen vinden.
Er moet nu eenmaal meer op een pagina en beslist niet iedereen vindt het onderwerp interessant. Dus het hoeft ook niet zo lang.

Wat gisteren opviel in een belrondje langs de politieke partijen, is dat eigenlijk alleen Velsen Lokaal zijn huiswerk heeft gedaan. Heel veel fractievoorzitters hebben het rapport niet eens gelezen. Velsen Lokaal wel, en geeft meteen een mening.

Het is ook best de moeite waard om een mening klaar te hebben over het onderwerp, als lokaal politicus. Want er staat wel wat in:

- De IJmondgemeenten hebben een slechte onderlinge relatie. ,,Behoud van autonomie vinden ze belangrijker dan kostenvoordelen. Er is sprake van bestuurlijke onwil’’, constateert Berenschot.

- De relatie tussen Velsen en Beverwijk is ’stroef en moeizaam’. Ambtenaren en wethouders overleggen nauwelijks. Beslissingen over Velsen-Noord stemt Velsen helemaal niet af met Beverwijk.

- Berenschot constateert dat de ambtelijke apparaten van alle vier de gemeenten erg kwetsbaar zijn. In het hoger- en middenmanagement is een groot personeelsverloop. De gemeenten huren ieder daardoor expertise in, ook voor bijvoorbeeld gemeentegrensoverschrijdende terreinen als economische zaken en ruimtelijke ontwikkeling.

- Het bureau wijst ook op investeringen van gemeenten in hun eigen detailhandel, zonder te kijken ’of men elkaar niet kapot concurreert’. Denk aan de aanleg van de koopgoot in IJmuiden terwijl Beverwijk al over veel winkels beschikt. Berenschot vindt dat onnodige ’concurrentie tussen detailhandelgebieden’ en spreekt van het ’risico van kapitaalvernietiging’.

Kanttekening bij Berenschot is dat hun conclusie (‘maak één IJmondgemeente’) natuurlijk wordt bepaald door de vraagstelling van de opdrachtgevers. Die willen een fusie. Het onderzoek is dan ook wat het is: een lobbyinstrument. Het staat er ook op: ‘Basis voor lobbystrategie’.

Maar goed. U las wat de PvdA vindt. Hier nog wat quotes van anderen die de krant niet haalden.

D66 Velsen: ,,De IJmondgemeenten vergelijken is appels met peren vergelijken. Die moet je niet bij elkaar brengen. Velsen en Beverwijk zijn heel verschillende eenheden. Maar de onderlinge samenwerking moet wel beter.’’

GroenLinks Velsen: ,,Een fusie als oplossing: daar ben ik heel gereserveerd in. Het betekent ook een groter ambtenarenapparaat. Berenschot kan dat juist wel als voordeel noemen, maar dat klopt gewoon niet. Dat is achterhaald. Berenschot is te gefixeerd op een fusie. Samenwerken is beter, maar dat kan ook met gemeenten aan de zuidgrens.’’

LGV: ,,Eindelijk een voorzet om een beetje modern te gaan denken. Een fusie is een fantastisch idee. Samenwerken werkt niet. Overleg tussen de wethouders van de gemeenten is niet meer dan een hoop geleuter. We moeten niet om de hete brij heen draaien.''
,,Ik hoorde bijvoorbeeld van de toenmalige interim-burgemeester van Beverwijk dat samenvoegen van de sociale diensten veel kan besparen. Alle sociale diensten van de IJmondgemeenten gebruiken een ander computersysteem. Als je dat vervangt door één systeem, bespaar je al een miljoen.’’

9 opmerkingen:

ahaar zei

Offtopic: De chaos is nu helemaal compleet op de website van IJmuiderCourant. Met de arke reclame boven, onder, links, rechts en achter op de site, gaat mijn browser vertellen dat ik een verkeerde website bezoek.

Bild am Montag zei

Berenschot is gek. Wij mogen van dat omgekochte bureau geen verdiepte winkelstraat hebben omdat Beverwijk ook een winkelstraat heeft... Je bent kranjorum als je zoiets bedenkt. Ik zie niet waarom wij de werkgelegenheid die de winkels op gaan leveren aan Beverwijk moeten laten. Door de winkels aan Beverwijk te laten, zitten wij straks met 1 hele grote sociale dienst. Gelukkig wel met 1 computerssysteem! Het rapport van Berenschot stelt waarschijnlijk niet veel voor. Bij die buros is het vaak de betaler bepaalt. Dus als ik morgen nog een paar centen in een la vind en die aan Berenschot geef om een rapport te schrijven waarom de fusie er niet moet komen schrijven ze die net zo makkelijk.De kerstbomenverbranding mee aanmaken zou ik zeggen. Velsen is 1 van de beste gemeentes van Nederland. Er is dus geen enkele reden voor een fusie, met welke gemeente dan ook... Bij Velsen Lokaal je kun je tegenwoordig ( ook ) reageren.

Anoniem zei

bild am montag sorry hoor maar Velsen is niet een van de beste gemeente.
Velsen heeft al weer een te kort en zo gaat het maar door kijk naar ijmuiden een vervalle benden nee kan je wel zeggen velsen is een goede gemeente ik kan je zeggen van niet want ik kom uit eeen andere gemeente dan velsen en ja voor je weer gaat reageren ik woon hier met plezier

Bild am Montag geen familie van Heidi zei

Natuurlijk reageer ik, vooral omdat jij beweert dat Velsen niet bijna de beste gemeente van NL is. Want dat is Velsen namelijk wel. Het bewijs staat in Elsevier van een paar nummers geleden. Je denkt toch niet dat ik zoiets verzin? Ik neem aan dat Elsevier daar objectieve maatstaven voor gebruikt. Wat dat tekort betreft.. Welke gemeente heeft er op dit moment geen tekort?

Anoniem zei

elsevier zegt zo veel,
kijk naar de gemeente wassenaar de gemeentes midden nederland kortom ze zegen zo veel he ook elsevier kan zoets uit de lucht halen en nee bild am montag ik bedoelde niet dat je het vezint maar ik doelde er op dat je niet alles moet geloven wat er geschreven staat

Bild am Montag zei

Weer zo eentje die door wrok gedreven wordt begrijp ik. Gefeliciteerd er mee en ik zou het koesteren als ik jou was.

Anoniem zei

wrok???????
Jeetje zeg ja dat de waarheid hard is kan ik niks aan doen.En ja ik woon met plezier in de gemeente Velsen en nee de gemeente Velsen heeft ze niet allemaal goed op een rijtje,kwa finacieel etc. Toch zou ik Fokke willen vragen wat hij hier van vind.Graag jou recatie hierop.

Fokke Zaagsma zei

Ja zeg, Bild en anoniem mogen lekker zelf weten wat ze van Velsen vinden. Ik ben toch geen scheidsrechter?

Ik woon met plezier in Velsen, en er zijn ook wel wat dingen op aan te merken.

(Dit is een lekkere veilige mening. Maar ik meen het wel).

Fokke

Anoniem zei

Dat onder en boven het kanaal niet met elkaar botert had ik ze ook nog wel kunnen vertellen.....