dinsdag 29 juni 2010

ME'ers jennen

Collega Pieter van den Akker stond gisteravond op de Lange Nieuwstraat in IJmuiden. Hij maakte voor de krant een verslag van de arrestaties:

,,Maandagavond, twintig minuten na Nederland-Slowakije. De Lange Nieuw staat vol met mensen. Kinderen voetballen op straat, ouders drinken samen een biertje. Niets aan de hand.''

,,Opeens begint een groepje jongeren te rennen, de Velserduinweg in. Ik ren mee.''

,,De jeugd, zichtbaar beschonken, heeft het ineens drukker met ME'ers jennen dan met het vieren van de overwinning. Veertien, vijftien, zestien jaar zijn de meesten, schat ik. Ik bezoek zeventien keer per seizoen een voetbalstadion, toch kijk ik er verbaasd van op. Wat bezielt deze jongens?''

,,'IJmuiden hooligans', klinkt het als agenten de jongens met enkele klappen naar achteren dwingen. Even later besluit de ME er vandoor te gaan. Geen olie op het vuur gooien, lijken ze te denken.''

,,De rust keert terug. Benieuwd naar vrijdag als Oranje de kwartfinale tegen Brazilië speelt.''

Filmpjes van gisteravond:

Filmpje één

Filmpje twee


Filmpje drie

Filmpje vier

(Foto's Pieter van den Akker)

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Waarom kan men tegenwoordig niet gewoon feesten, zonder dat het uit de hand loopt. Bezopen gewoon dat dat elke keer gebeurd.

Anoniem zei

de laatse keer hing er al zo,n vervelend collectief gevoel van te erg op provocatie uit zijn onder deze jongeren de ME is goed getraind om escalaties te beperken en richten zich daar erg op dat houd deze jongeren die niet veel beter lijken weten tot nu toe uit de narigheid ze mogen de politie wel dankbaar zijn voor die goed opleiding nou maar hopen dat het volgende keer minder erg zal zijn en niet weer een stapje meer. voor hun dan, de politie evalueert op professioneel niveau dat weet ik wel zeker !