donderdag 21 januari 2010

'Licht aus, Licht aus'

Ik kreeg een leuk mailtje uit Canada. Over een artikel dat ik schreef in 2006:

,,Beste meneer Zaagsma,

Heel toevallig zag ik uw artikel op de site van de Haagse Bunker Ploeg.

Ik vond het artikel zeer interessant omdat ik vanaf september 1944, toen we uit Velsen-Noord geëvacueerd werden, tot maart 1945 gewoond heb op het adres P.C. Hooftlaan 81 (nu 83?), op de hoek van de Tollenslaan in Driehuis.

Is dat misschien '........de kapelwoning bij de P.C. Hooftlaan in Driehuis' waarover u schrijft? Het was een dienstwoning van het P.E.N. (Provinciaal Electriciteitsbedrijf van Noord Holland) waar mijn vader monteur was.

Er was een transformatorgebouwtje achter het huis. De bebouwing ten zuid-oosten van de P.C. Hooftlaan bestond in 1944 niet.

Ik was 6 jaar en ik herinner me de bunkers heel goed. Tegenover ons huis stond dag en nacht een schildwacht die eens "Licht aus, Licht aus" schreeuwde toen een beetje licht van een kaars naar buiten scheen toen moeder ons naar bed bracht.

Mijn vader moest zorgen voor het onderhoud van de electrische aansluitingen van de bunkers en ik mocht vaak mee als er iets gerepareerd moest worden. Soms gaven de Duitsers mij dan iets te eten, een boterham of een stuk chocolade.

Rond Kerstmis 1944 mocht ik ook mee toen er iets gefixed moest worden in één van de bunkers. Alles was versierd, er stond een grote kerstboom en de Duitsers zongen 'Stille Nacht, Heilige Nacht'. Mijn vader kreeg een paar zure Duitse broden en wat boter. Een welkom gebaar in de hongerwinter van 1944/1945!

Begin 1945 moesten we de P.C. Hooftlaan verlaten omdat de Duitsers van plan waren de huizen af te breken, maar dat is nooit gebeurd. We verhuisden naar de de Genestetlaan, ook in Driehuis, waar we tot maart 1947 gewoond hebben.

Ik woon nu, sinds 1967, in Calgary, Canada.

Dank u wel voor het artikel. Het bracht veel herinneringen bij me terug.

Met vriendelijke groet,
Klaas Schipper"

Op de blog staat het artikel uit de IJmuider Courant, een oude foto van een Beeckestijnbunker en een foto van een Beeckestijnbunker van binnen gemaakt door de Haagse Bunkerploeg.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

kijk fokke dit zijn nou echt leuke artikels voor je blog de rest wat er in ijmuiden gebeurt staat wel in alle dagbladen en internet,dit is nou echt iets intresant fijn weekend

Bunkerkoning van IJmuiden zei

Fokke,
Mooi kort verhaal van de Heer Schipper. Hopend dat er meerdere mensen zijn of haar belevenissen gaan schrijven.
gr. Bunkerkoning van IJmuiden

jimhenri zei

Leuk verhaal, mijn opa is ook naar de Genestetlaan 6 geevacueerd, daarvoor woonde hij in de Ruyterstraat 67.
Dat was op 22 Maart 1945.
En voor een van die 2 huizen waren dan de soldaten gelegerd die de Seehund onderzeeers bestuurde.
Dus jullie zullen elkaar vast wel eens hebben gezien dan.
Mvg Jim