woensdag 2 december 2009

Niet slim

Is dat nou slim van GroenLinks Velsen?

Fractievoorzitter Westerman (foto onder), lijsttrekker bij de laatste gemeenteraadsverkiezingen, op nummer twee zetten.
Raadslid Hillebrink (foto boven) lijsttrekker maken.

De gelanceerde argumenten: ze zijn beiden even goed, Hillebrink is jonger, Westerman heeft het te druk met raadswerk om lijsttrekker te zijn, het wordt Westermans laatste raadsperiode dus het is goed dat Hillebrink het nu overneemt.

Westerman op twee zetten wekt de indruk dat er onvrede over hem bestaat. Ook al zegt GroenLinks van niet (tuurlijk: ik weet niet of het waar is, maar je gaat geen verkiezingstrijd beginnen met de mededeling dat er ruzie is).

Westerman zegt in de krant over zijn tweede plek: ,,Ik heb het idee dat ik goed functioneer in de gemeenteraad. Ik doe de klus niet slecht. Ik schat dat ik enkele voorkeursstemmen krijg. Zo arrogant wil ik wel een keertje zijn.’’

Hillebrink wil in de krant geen commentaar geven. Hij zegt dat is afgesproken dat GroenLinksvoorzitter Klaas Strooker het woord voert.

Wat we daarvan denken op de redactie? Te gek voor woorden. Een lijsttrekker die niet reageert op zijn lijsttrekkerschap.
Hij is daarmee de enige Velsense lijsttrekker die niet aan het woord is geweest in de IJmuider Courant.

Een gratis PR-advies? Als de krant belt, zeg je dat je blij bent en meer zetels wilt halen dan nu. Lanceer je een paar pakkende plannen. De verkiezingstijd is immers begonnen.

Of er nou wel of geen onenigheid is in GroenLinks: ze hebben zelf de onduidelijkheid gezaaid. De kandidaatcommissie kon niet kiezen tussen Hillebrink en Westerman en liet het aan de leden over.


Beter was het als de commissie wel een keuze had gemaakt. En wel Westerman: de logische keus voor Velsenaren, een man waarover GroenLinks zegt zeer tevreden te zijn. Kon Hillebrink zich rustig een raadsperiode voorbereiden op het lijsttrekkerschap van 2014.

De foto van Hillebrink is van Strooker.


PS1: Corus wordt Tata!

PS2: Aanrader: Oude foto's uit Velsen

PS3: Ontslagen bij Van Maanen

Geen opmerkingen: