donderdag 22 oktober 2009

Mooiste pand van IJmuiden

Ik heb spijt dat ik binnen geen foto's heb gemaakt. Ik zou bijna terug willen om het te doen zodat jullie kunnen zien hoe prachtig het pand is.

Vorige week was ik in villa Beau Soleil in IJmuiden (stond vorig jaar te koop).
Het wordt een Thomashuis. Lees hier wat dat is.
Morgen staat een uitgebreid verhaal in de krant met de gastvrouw die er gaat wonen.

Je gaat buiten de statige trap op en komt in een hal met marmeren vloer. Prachtig verlicht via de enorme glas-in-loodramen in de gevel. Grote kamers, sommige met serres, met een raam van plafond tot vloer. Een grote trap met tapijt leidt naar boven waar zich net zulke mooie grote ruimtes bevinden. Ik zou zeggen: je moet het eigenlijk zien.

In Een rondje Velsen, een fietstocht uit 2006 van de gemeentelijke afdeling monumentenzorg, staat het volgende over Beau Soleil:

,,De uit Friesland afkomstige arts F.H. Veldman gaf in 1911 opdracht tot het bouwen van een villa met artsenpraktijk, Beau Soleil genaamd. Geheel vrijstaand op de hoek waar Koningstraat en Kerkstraat samenkomen, recht tegenover de Julianabrug, is de villa een belangrijk element als eerste aanblik bij het binnenkomen van Oud-IJmuiden. Tijdens de Tweede Wereldoorlog is de villa als Wehrmachtsbordeel in gebruik geweest.''

Ik was een paar dagen op vakantie, vandaar even geen blog.
Wat heeft u gemist?
- Kreeften zwemmen door Velserbroek!

- Tata Steel koopt AZ?

- Velser Affaire in Amersfoort

- Telegraaf wandelt in IJmuiden

- Foutje bij het kitesurfen in IJmuiden aan Zee

- Windsurfen bij het IJmuiderstrand

6 opmerkingen:

Bild am Montag zei

Dit is zeker het mooiste huis van IJmuiden. Ik had het graag willen hebben. Maar ja, de prijs paste niet helemaal bij mij budget.

Anoniem zei

Ja ik kwam daar in de jaren 70 toen zat er ook een huisarts is .

Anoniem zei

Een vila voor 7 (mede)mensen en een gastvrouw, wat is daar mis mee?

foute soldaat zei

ik kwam er in de oorlogs jaren eens per maand wat is daar mis mee?

Anoniem zei

fokke ik denk dat op jouw weblog meer staat als in de yc?hoe kan dat jij maakt er een uitgebreide stuk van

Fokke Zaagsma zei

Hoi,

De weblog is telkens een aanvulling op wat in de IJmuider Courant en op de website van de krant staat.

Groetjes,
Fokke