dinsdag 10 maart 2009

Van ons belastinggeld

Gelezen in de krant van vandaag?

Wethouder AnneMieke Korf maakte gisteren bekend dat de gemeente Velsen voor 12.000 euro vijf vaste plaatsen op de tribune van Telstar koopt.

Dat vertelde ze tijdens een sponsorzoekavond van de voetbalclub. Lees hier meer over de avond.

Een opvallende geste van de gemeente. Jaren- en jarenlang wilde Velsen geen dubbie geven aan de periodekampioen (foto).

Nu ineens een behoorlijk bedrag. ,,We kregen altijd gratis kaartjes'', zei Korf, ,,maar we vinden dat we dat niet meer kunnen maken nu de club geld zoekt.'' Zie ook de stelling van de IJmuider Courant.

Vijf tribuneplekken van ons belastinggeld.

Wie gaan daar op zitten? Wie gaan er kijken? Onze wethouders? Of worden ze iedere thuiswedstrijd verloot onder de ambtenaren?

Dat zou erg zijn. Wethouders verdienen genoeg om zelf een kaartje te kopen.

Ik zou zeggen: gemeente, kies elke week vijf Velsenaren uit die een uitje verdienen. Geen bosje bloemen, maar een avondje Telstar. Als beloning.

Om te beginnen met Wil Kramer uit IJmuiden, de initiatiefnemer van de handtekeningenactie voor behoud van het Rode Kruis Ziekenhuis. Of misschien is het raadzaam om Burgemeester Bart alvast in te werken.

(De foto is van Telstar-supporter Pieter)

15 opmerkingen:

Anoniem zei

Fokke de foto,s staan er nog niet op .nog mee bezig?wel filmpjes op nieuwsblad ijmuiden

Anoniem zei

In lastige tijden moet je lef hebben extra te investeren

Waarom stelt iedereen mij constant de vraag hoe het zit met sponsoring van sport in deze barre tijden? Waarom ook besteden alle zichzelf respecterende media uitgebreid aandacht aan die vraag? Waarom hoor of lees ik daarentegen niets over de invloed van de recessie op reclame?

Het antwoord op deze vragen ligt naar mijn stellige overtuiging in de kracht van sponsoring en in de zwakte van reclame. Ik besef dat dit me niet in dank zal worden afgenomen door de vele reclamegoeroes, maar dat is iets waar ik mee kan leven.
Als een overheid besluit 50.000 euro te steken in een sponsorschap van een schaatser, staat heel Nederland op zijn kop. Als diezelfde overheid een dergelijk bedrag besteedt aan een advertentie of aan foldertjes, hoor je niemand. Toen Nuon, als semi-overheidsbedrijf met een nieuwe naam, destijds op het shirt ging staan van Vitesse, werden er Kamervragen gesteld. Het 'huwelijk' haalde zelfs de voorpagina's en was maandenlang hét onderwerp van vele boze ingezonden brieven.
Niemand sprak tot dan toe ooit over de enorme bedragen die door Nuon werden besteed aan dure huis-aan-huis folders, tv-spots of advertentiecampagnes. Ook sprak niemand een jaar na het 'huwelijk' over de spontane naamsbekendheid van de energiereus, die maar liefst met ruim 30% was gestegen. Een percentage dat met alleen advertenties en/of televisiespots nooit van zijn leven zou zijn bereikt.
Begin jaren tachtig van de vorige eeuw was ik betrokken bij het sponsorhuwelijk tussen Feyenoord en het beursgenoteerde HCS, een bij elkaar geraapt gezelschap van individuele ondernemingen. De naam HCS was volkomen onbekend. Dankzij Feyenoord werd het opeens een nationale huishoudnaam met een navenante positieve koersontwikkeling. Toen het bedrijf failliet ging, was het overal voorpaginanieuws, haalde het het NOS Journaal en was het onderwerp nummer één in alle actualiteitenrubrieken. Het sponsorschap van Feyenoord werd van een lust een last. Over effectiviteit gesproken. En toch wordt sponsoring van met name sport door velen nog steeds gezien als een hobby of een luxe.
In de huidige economie staan alle budgetten onder druk, met de marketingbudgetten in veel gevallen als koploper. Dat dat niet verstandig is, is een aparte discussie. In het kort komt het er op neer dat je juist in lastige tijden het lef moet hebben extra te investeren in marketing en communicatie. Maar helaas werkt het niet altijd zo.

Reclame, pr en sponsoring zijn de belangrijkste onderdelen van een marketingbudget. Ik ben ervan overtuigd dat, als er gesneden wordt in dat budget, sponsoring minder last heeft dan bijvoorbeeld reclame. Allereerst omdat sponsoring in de meeste gevallen langlopende contracten betreft maar vooral ook omdat sponsoring elementen bevat die nu, meer dan ooit, gewenst zijn. Elementen als positief, toegankelijk, dichtbij de doelgroep, onderscheidend, exclusief en last but not least, uiterst mediagevoelig.

Een bedrijf dat stopt met adverteren, is geen nieuws. Een bedrijf dat stopt met het sponsoren van een voetbalclub, een raceauto of een marathon, dát is pas nieuws. Dit roept de vraag op 'wat is nieuws'? Dat heeft alles te maken met wat interesseert de mensen, wat vinden zij wetenswaardig, leuk, sexy of spannend? Sponsoring past daar kennelijk in. Al die media-aandacht leidt echter tot de misplaatste perceptie dat sponsoring meer lijdt onder de recessie dan reclame en/of pr. Terwijl het dus andersom is.
Alles bij elkaar toont het in elk geval aan dat sponsoring bepaalde, zeer waardevolle krachten bezit, die je, hoe je het ook wendt of keert, minder of helemaal niet aantreft in
traditionele reclame.

Frank van den
Wall Bake
March 4, 2009

Anoniem zei

Is het plaatselijk geld,dubbie??

Verder wel goed plan,als de juiste mensen van die plaatsen gebruik mogen maken!!

Anoniem zei

12.000 euro, waar hebben we het over. Op een gemiddelde dag op het gemeentehuis wordt het 3-voudige verkwanseld. In haarlem gaat het om tonnen, in kerkrade om miljoenen. Dit is nou niet een bedrag waar we met zijn allen wakker van moeten gaan liggen.
Er komt volgens mij een serieuze bussinessclub daar en de aanwezigheid van de gemeente is volgens mij niet vreemd.

Anoniem zei

De titel lijkt me wat ongelukkig gekozen Fokke: met de term 'Van ons belastinggeld' wordt snel gesuggereerd dat het om een fors bedrag gaat om de club een reddingsboei te bieden, terwijl dit om een klein bedrag gaat als SPONSORgeld. Een kleine geste om de goede wil te tonen. Dat is wel eens anders geweest...

Hoe ze die stoel verdelen moeten ze lekker zelf weten

Anoniem zei

Jeetje Fokke,
Misschien wordt het tijd om eens op te groeien. 12.000,-- euro wat wordt vrijgemaakt voor Telstar. Nou nou, wereldnieuws hoor. Heb je niets beters te doen bij de courant? Misschien eens echt interessante onderwerpen ter discussie stellen. De economische crisis misschien? En de impact hiervan op de IJmond?

Fokke Zaagsma zei

Hoi,

Het gaat me helemaal niet om het bedrag. Prachtig dat Telstar eindelijk geld krijgt van de gemeente.

Wat ik me wel afvraag, is wie van die kaartjes gebruik gaan maken. Geven de wethouders/ambtenaren zich een cadeautje van ons belastinggeld?

Fokke

Fokke Zaagsma zei

Hallo,

Ik heb contact gehad met Frank van den Wall Bake. Hij heeft de bovenstaande reactie helemaal niet geplaatst.

Dit mailt hij mij:

,,Ik heb "mijn" reactie gelezen. Iemand heeft de letterlijke tekst van mijn twee-wekelijkse column in het AD (vorige week donderdag) op deze site gezet. Dus ik sta achter de tekst. Maar blijf het vreemd vinden dat hij zonder toestemming (en dan ook nog onder een kopje anoniem, maar wel met mijn naam) zo maar ergens geplaatst wordt. Maar goed, het is inderdaad mijn tekst en dus mijn mening.
mvg
Frank van den Wall Bake''

Fokke

Anoniem zei

Dag Fokke,
ik neem toch aan dat ook jij begrijpt dat deze sponsoring naast die paar stoelen ook entree tot de zakenclub van Telstar betekent en promotie van de gemeente Velsen via boarding en overige uitingen. Al jaren en jaren is de gemeente welkom om gratis te komen netwerken bij de zakenvrienden van Telstar en maakt daar dan ook wijzelijk gebruik van.
Zelf geeft de gemeente aan dat, nu Telstar werkt aan haar toekomst, ze het tijd vindt dat zij ook gewoon betaalt voor deze diensten.

Leuk idee om wat inwoners uit te nodigen, maar wel degelijk verstandig ook voor de gemeente om gewoon zelf te komen netwerken met haar eigen lokale bedrijfsleven.

Overigens zorgen Telstar en de gemeente Velsen er al jaren voor dat er een flinke hoeveelheid vrijkaarten verdeeld worden onder de Velsenaren die het wat minder goed hebben.

Mvg,
Lon Weijers

PS Wat een foeilelijk Telstar-logo gebruik je. Bij de club kun je het echte logo opvragen, al denk ik dat jullie redactie ook al beschikt over de juiste versie.

Fokke Zaagsma zei

Hoi Lon,

Wat leuk om te lezen dat Telstar en de gemeente al jaren veel vrijkaarten verdelen onder Velsenaren die 'het wat minder goed hebben'.

Dat wist ik niet. Daar wil ik wel een verhaal over maken voor de krant.

Weet je wie me er meer over kan vertellen?

Je kunt me direct mailen via f.zaagsma@hdcmedia.nl

Groetjes,
Fokke

Anoniem zei

Ik zal je vanavond een mailtje sturen. Bezorg ik je ook meteen een mooier logo!

Mvg,
Lon Weijers
Supportersverenigng Telstar

Anoniem zei

fokke
heb je weer wat te schrijven.

Anoniem zei

Fokke, stuur de gemeente een mailtje, wie weet maak je kans op een plaatsje!

Anoniem zei

5 plaatsen..... dan zijn er in 1 keer 2 keer zove

robel supporters :)

Anoniem zei

Probeer je door dit artikel,wat overigens vol staat met fouten,geen wereldnieuws is,soms zelf kaartjes te bemachtigen @ Fokke?

Je verdient kennelijk niet genoeg met deze zure vorm van Blogs?