Na de afgelopen dagen zou dat best eens zo kunnen zijn. Er zijn vier in de race, maar na twee nieuwsfeiten heeft Multi Vastgoed goede papieren.
Nieuwsfeit 1:
De omstreden WVG (Wet Voorkeursrecht Gemeenten) wordt in IJmuiden niet verlengd. Nu wordt speculatie mogelijk. Ik bel de projectontwikkelaars. Ze zijn niet op de hoogte gebracht door de gemeente Velsen. Ze zijn verrast. Reactie van een van hen: ,,Zou je dat nieuws misschien niet in de krant willen zetten?’’
Geen WVG is een enorm obstakel voor Elan Wonen/Heijmans. Voor hun plan (zie de maquette) moeten ze een enorm aantal woningen en winkels opkopen. Dat wordt een heel dure zaak… Dat erkennen ze ook: ,,Het wordt erg lastig.’’
(Vanavond nog meer slecht nieuws voor Elan Wonen/Heijmans)
Nieuwsfeit 2:Woningbedrijf Velsen wil de portiekflats aan de zuidkant van de Lange Nieuw niet verkopen.
Dat is een strop voor drie van de vier projectontwikkelaars. Want zij willen juist deze flats slopen en vervangen voor nieuwbouw van winkels en woningen.
Voor een van deze drie, namelijk AM/IPMMC, lijkt het standpunt van Woningbedrijf een grotere strop dan voor de andere twee (Elan Wonen/Heijmans en Leyten/TOP Vastgoed).
AM/IPPMC wil namelijk de rijbanen van de Lange Nieuw verleggen naar de plek van de portiekflats. Nieuwbouw van winkels/woningen moet komen op de locatie van de huidige rijbanen (kijk hier voor de tekeningen van hun plan).
Stel dat Woningbedrijf meewerkt het plan van AM/IPMMC. Omdat sloop en nieuwbouw van de portiekflats voordeel oplevert voor de corporatie en de huurders.
Dat wordt op grondgebied van Woningbedrijf een openbare weg aangelegd. Daar heeft Woningbedrijf in de toekomst niets aan. Een openbare weg is ook absoluut geen taak van een wooncorporatie. Mag waarschijnlijk wettelijk ook niet.
Blijft over: Multi Vastgoed.
Als enige hoeft die helemaal geen enkel pand te kopen. Als enige wil die niets met de portiekflats van het Woningbedrijf.
Multi Vastgoed wil een koopgoot, zoals in Rotterdam.
Tegenover de winkels op de Lange Nieuw, tussen Marktplein en Velserduinplein, moet een geul van 4,5 meter worden gegraven.
Aan beide zijden van de geul komen winkels. Aan de kant van de bestaande winkels steken de koopgootwinkels op vier plekken boven maaiveld uit. Zo kun je ook vanaf de Lange de nieuwe winkels instappen. Geleidelijk aflopende trappen bij de pleinen geven toegang tot de koopgoot. Er is ook gedacht aan liften.
Enig nadeel: de Lange Nieuw moet lange tijd op de schop. Maar dat moet het elk centrumplan dat wordt gekozen.
6 opmerkingen:
fokke wel weer groot nieuws vind je niet,kunnen we afwachten of het ook zo gaat worden,alles kan weer anders worden,maar een mooi plan
Één ding weet ik zeker. De winkelpanden aan de lange nieuw zijn héél hard aan vervanging toe. Vooral het pand van de vml V&D is in embarmelijke staat. Bouwtechnisch is deze volgens mij ook erg onveilig. Als daar een klein brandje onstaat staat binnen no-time het hele complex in licht laaie. Ik reken erop dat er snel duidelijkheid gaat komen. Daar is iedereen bij gebaat.
Hoi toeschouwer,
De panden van de V&D zijn enige jaren geleden gekocht door de gemeente om ze in te brengen in de stadsvernieuwing in IJmuiden.
Daarna beperkte de gemeente echter het centrumplangebied. De V&D valt er nu buiten.
Het centrumplan beperkt zich nu tot Marktplein, Velserduinplein en Lange Nieuwtraat er tussen in.
Met de V&D gebeurt dus niets.
Fokke
Tja V&D is slechts voor 2,5 miljoen euro's gekocht en was daarvoor voor 2,5 miljoen gulden gekocht. Beetje dom zou Maxima gezegd hebben denk ik.
Halfords heeft een huurcontract van 10 jaar, dus die zal niet snel verdwijnen.
Natuurlijk is het WBV bezit geen commercieel gebeuren en een tunnel zal ook niet gaan gebeuren. Want Piet heeft het al gezien, met al die ouderen zal ook de sint zicht niet meer laten zien.
Sins en Piet zitten vaak te denken hoe ze iemand een bezem kunnen schenken zodat de mensen zelf iets kunnen bedenken.
Sint en Piet
Het is een mooi plan die koopgoot! En als het 2 jaar moet duren zal dat geen probleem zijn denk ik. We hebben nu eenmaal de herenduinweg voor het verkeer.
Maar waar gaat het verkeer heen dan? Ook ondergronds? Zal wel rustigger wezen.
De aankoop van het voormalig V&D pand heeft 'iets' meer gekost dan 2,5 mio. Het bedrag dat toendertijd betaald is was gebaseerd op de huurstromen uit het pand. Vooralsnog geen slechte aankoop aangezien het gehele pand weer volledig verhuurd is. Hier gaat de gemeente nog geld aan verdienen....... Retail vastgoed is een uitstekende belegging van deze gemeente!
Een reactie posten