woensdag 13 augustus 2008

Zout op mijn bril

Een tip van een bloglezer die anoniem wil blijven, zette me op het spoor. En ja: het caféplan bij de Kleine Sluis in IJmuiden leeft nog. IJmuidenaar Fred Bok is er druk mee bezig.

Een prachtige locatie voor een café en klein restaurant. Op de foto ziet u de plek waar het gebouwd moet worden.
Vandaag er nog even gekeken. Mooi uitzicht. Schepen passeren de sluis. De helikopter voor de loodsen komt voorbij en landt verderop op een landtong van de Noordersluis. In de verte zie ik golven over de Zuidpier slaan.

Bok en anderen hadden rond 2000 al een plan voor een café op deze plek. U ziet de tekeningen daarvan hiernaast en daaronder (hier meer). De schetsen vonden ze zelfs in Italië bijzonder.
Dit plan met deze tekeningen gaat niet door. Omdat, zegt Bok, de gemeente onder meer eiste dat het café/restaurant uit heel veel glas zou bestaan. Veel glas zou echter tot veel te hoge onderhoudskosten leiden.

Ik sta bij de Kleine Sluis, met de harde wind om mijn oren, en laat het door me heen gaan. Een zoute aanslag van stuivend brak water zit op mijn bril.
Als het waar is wat Bok zegt, dat iemand in het stadhuis iets op deze locatie van glas wil hebben - wie bedenkt dat? Komt zo'n iemand wel eens uit zijn kantoor? Fietst hij wel eens door IJmuiden? Een café van glas op deze plek betekent continu werk voor een glazenwasser.

PS: Bent u met dit slechte weer even in gedachten bij de IJmuidenaren in hun strandhuisjes?

2 opmerkingen:

johan zei

Als je nooit aan de kust hebt gewoond, kun je niet weten wat dat betekent voor je ramen. Hier in het centrum van IJmuiden heb je geen last; we wonen ver genoeg van de kust, maar tot ca. een kilometer van de kust blijf je ramenlappen. Overigens ik blijf het onbegrijpelijk vinden dat een enkele ambtenaar de dienst uit kan maken, terwijl ambtenaren feitelijk in dienst zijn van de inwoners van de gemeente. De omgekeerde wereld?

Anoniem zei

De bezoekers van het cafe/restaurnant zullen juist voor het uitzicht komen.
Dus veel ramen , naast een goede kaart,zowel spijs en drank, lijkt mij erg noodzakelijk.
Anders is het zonde van de plek, en zijn 'wij' een mooi zichtpunt kwijt.