donderdag 28 augustus 2008

Geopende ogen: snelbus is ouderwets

Zo, sinds een anderhalf uur terug van de gemeenteraadvergadering in het stadhuis. Ik luisterde onder maar naar de meningen over de snelbus die over vier jaar door Velsen moet rijden. Het ging veel over het tracé van die bus.

Burgemeester en wethouders willen de voormalige spoorlijn veranderen in een busbaan. Met een tunnel voor de bus bij de Santpoortse Dreef, langs Driehuis tot aan het politiebureau in IJmuiden. En dan naar de Lange Nieuw. Zie het kaartje in het midden. Maar er was duidelijk een lichte meerderheid in de raad voor een heel ander tracé. Lees maar.

Het ging over routes, maar vooral ook over de lightrail. Een soort lichte trein of sneltram. Over een trein over het oude spoor had opvallend genoeg niemand het meer (lees hier dat plan van Van den Herik). Het is dan ook wel erg ambitieus en stuit daarom op tegenstand.


Een overgrote meerderheid in de raad wil dat burgemeester en wethouders de mogelijkheid openhouden voor een lightrail.

Waarom opeens die warme belangstelling? Dankzij een bijeenkomst van maandag over het openbaar vervoer in Velsen. Raadsleden gaven vanavond eerlijk toe dat daar hun ogen zijn geopend.

Overal in Nederland, zoals in Groningen en Arnhem, zien gemeentes in dat bussen achterhaald zijn. Ze kiezen voor lightrail. De Velsense raadsleden zeiden zich opeens gerealiseerd te hebben dat ze probeerden iets ouderwets in te voeren: een snelbus.

GroenLinks legde al een route voor die rendabel moet zijn voor een lightrail. Via de NS-stations Haarlem, Bloemendaal, Santpoort-Zuid en Santpoort-Noord, via het nu vervallen en gesloten station Driehuis-Westerveld, doorrijden over het oude spoor, tot het politiebureau in IJmuiden en dan verder via de Lange Nieuwstraat in IJmuiden. 's Ochtends en 's avonds rijdt de lightrail verder via een aftakking naar DFDS Seaways (filmpje).

Geen opmerkingen: