dinsdag 19 februari 2008

Betalen en bepalen

Wat moet je er nou van denken.

Een delegatie van raadsleden en de raadsgriffier heeft er bij Seaport TV op aangedrongen om Rutger Jongejan te laten terugkeren als presentator en commentator van de gemeenteraadsvergaderingen.

En hij is terug. Na eerder bij Seaport met onenigheid te zijn vertrokken.

,,We hebben een contract met de gemeente waarin staat dat we een presentator leveren bij de uitzendingen van de raadsvergaderingen’’, aldus Seaportvoorzitter Piet Dekker.

De raadsleden zijn tevreden over het commentaar van Jongejan. En over zijn interviews met hen.

Voordat Jongejan de raadsvergaderingen van commentaar voorzag, deed Jac. Zuurbier dat. Daarover waren raadsleden een stuk minder tevreden. In 2004 wilde de raad niet meer dat Seaport een commentator stuurde. Het wilde zelf iemand aanwijzen.

Zuurbier in de IJmuider Courant: "Dat kan dus niet. Dan is voor mij het verhaal over. Zet er dan maar een gemeentevoorlichter neer. Ik probeer alleen de debatten samen te vatten en te ontdoen van jargon.’’

De gemeenteraad betaalt de uitzendingen. Hoe ver mogen de politici gaan? Eisen dat er alleen positief commentaar wordt geleverd? Wie betaalt bepaalt?

Dinsdag 4 maart: Raadsgriffier Han Huys belt me net. Dekker zei dat gevraagd was om de terugkeer van Jongejan. Huys zegt: ,,We hebben niet gevraagd om Jongejan, maar om een presentator. Wie dat is, zoekt Seaport maar uit.''

(De foto van een Velsense raadsvergadering is van Reinder Weidijk)

6 opmerkingen:

Anoniem zei

ZUCHT... wat een taalfouten weer!

Een delegatie van raadsleden en de raadsgriffier heeft (moet zijn HEBBEN) er bij Seaport TV op aangedrongen om Rutger Jongejan te laten terugkeren als presentator en commentator van de gemeenteraadsvergaderingen.

In 2004 wilde de raad niet meer dat Seaport een commentator stuurde. Het (HET RAAD?) wilde zelf iemand aanwijzen.

Fokke Zaagsma zei
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Fokke Zaagsma zei

Een delegatie is enkelvoud. Dus heeft.
En inderdaad: gemeenteraad (raad) is mannelijk, dus: hij.

Fokke

Anoniem zei

Beste Fokke,

Je log wekt de suggestie dat de raadsleden bepalen wat ik zeg en hoe ik mijn commentaar lever.

Dat is dus absoluut niet aan de orde. Er is echter een verschil tussen negatief commentaar geven en neutraal commentaar geven. Mijn voorkeur gaat uit naar het laatste.

Als verslaggever heb ik in principe geen mening en heb ik er ook niks aan om raadsleden onderuit te halen. Het aan de tand voelen, is een taak van hun collega raadsleden, wat mij de ruimte geeft om daar vragen over te stellen.

Rutger

Fokke Zaagsma zei

Hoi Rutger,

Die suggestie wil ik niet wekken. Feit is wel dat de raad gevraagd heeft of Seaport weer een commentator wil leveren, en dat de raad tevreden over je is.
Dat zegt niet dat de raad je terugwil omdat de raad vindt dat je allen positief commentaar levert. Dat staat er ook niet.

Fokke

Anoniem zei

Hoi Fokke,

Ik zie het en ik zie ook dat je e.e.a. hebt gecorrigeerd. Prima zo! We zien elkaar in de raadszaal ;-)

Goed weekend!