woensdag 27 februari 2008

Ambuman

Gisteren nog wat zwakjes weer begonnen. Vandaag niet meer achter het bureau. Of op de fiets in Velsen. Vandaag heb ik geleerd hoe ik bedrijfshulpverlener wordt.

Daarvoor moest ik naar Fort Marken Binnen. Voor een cursus EHBO van het ROBC.

Leuk was dat oud-IJmuider Courant-collega Jacob van der Meulen meedeed. Hij werkt nu bij Alphen CC. Ook een krant uit het concern. Daar werkt overigens ook oud-IJmuider Courant-collega Wilfred Simons.

In theorie kan ik nu allerlei verbandjes leggen, ademhaling controleren (liften die kin), personen in stabiele zijligging leggen en reanimeren. Onder meer.

Reanimeren deden we op Ambuman (foto). Hij verdroeg zonder klachten mijn hartmassage en mijn mond-op-mondbeademing.

Ook een spoeduitleg gekregen over onze redactie-defibrillator. Het gele ding hangt al zo’n jaar bij ons aan de muur. Zonder dat iemand wist hoe ‘ie gebruikt moet worden.

Wel wat eng na het eind van de dag. Om te beseffen dat alles wat je even snel is verteld mogelijk op echte mensen moet toepassen. En misschien zelfs op collega’s die je goed kent.

Morgen: leren brandjes blussen!

1 opmerking:

Anoniem zei

Fokke
Altijd goed om wat te leren het is belangrijk