dinsdag 8 januari 2008

Blijf van onze stranden af!

'Is Harry Borghouts nu helemaal van de pot gerukt', is de titel die IJmuidenaar Gerard van Broekhuijsen meegaf aan zijn ingezonden brief, vandaag in de krant. Gaat over het plan van Commissaris van de Koningin Borghouts. Leg nieuwe haven voor Amsterdam aan voor de kust.

Maar waar dan? IJmuiden en Velsen-Noord zijn de meest logische opties. Gisteren heb ik het Borghouts gevraagd. Hij is immers zijn idee. Borghouts reageert superknorrig. ,,Daar bemoei ik me niet mee. Dat moet een onderzoek uitwijzen.''

Mijn volgende vraag mag ik niet eens afmaken: IJmuiden is toch een logische… ,,Ik zeg u net dat ik me hier niet mee bemoei.'' Ja, Borghouts, waarom roep je het dan allemaal? Is het maar een proefballon soms? Borghouts: ,,Ik vraag niet voor niks om een onderzoek.'' Hij wil nog wel kwijt dat de haven pal voor de kust of op het strand moet komen. Verder: einde interview.

Een geslepen politicus als Borghouts (foto) weet heel goed dat zijn pleidooi grote gevolgen heeft. Voor natuur, toerisme en economie. De reacties blijven dan ook niet uit. IJmuidense havenbaronnen zijn voor. Toerismeondernemers wachten af. De Velsense coalitie is verdeeld. Van ons dagelijks bestuur (burgemeester en wethouders) verwacht je meteen reactie. Echter nog niks van gehoord.

Ik kan wel zeggen wat ik vind. Blijf van onze stranden af! Wat moeten wij met een haven op het strand of voor de kust? Dan kun je IJmuiden aan Zee beter meteen afbreken. Maak van IJmuiden dan meteen één grote industriestad.

Het succesvolle Noorderstrand in Velsen-Noord lijkt de meest aangewezen plek voor de haven. Opvallend: een haven daar is al eens onderzocht als alternatief voor een nieuwe grote sluis. Conclusie CPB over wat officieel 'de kustuitbreiding' heet: niet doen. Te grootschalig. Te duur. Dus Borghouts: heeft geen zin, dat Noorderstrand.

Maar op het Noorderstrand moeten ze wel op hun tellen passen. Er is nog een bedreiging. Er is een plan van overheden en ondernemers om de Averijhaven te vergroten om lading uit zeeschepen te overslaan. Zie onderste plaatje van een van de varianten. Er is nog een variant. Daarin is de parkeerplaats verdwenen. Timboektoe verdwenen. Sea You verdwenen.

Blijf van onze stranden af!

Geen opmerkingen: