donderdag 20 september 2007

T.a.v. de heer Fokke Zaagsma

,,Geachte heer Zaagsma,
Ik heb uw artikel over het Post- en radiogebouw in de IJmuider Courant van vandaag met interesse gelezen. Ik ben van 1957 tot en met 1997 in dienst van Scheveningenradio geweest. In 1971 bezig geweest met de inrichting van het magazijn van Scheveningenradio en ken de vele hoekjes van het gebouw.


In uw artikel staan een paar onjuistheden:

- in de 6e kolom staat dat 008 een verdieping lager zat, maar zij zat op dezelfde etage als de operationele dienst, aan de andere kant van de gang waar vroeger de landlijn was (landlijn wil zeggen telexen, teletypes, ponsmachines voor morsebanden, begin van de satellietcommunicatie en nog wat andere zaken. De administratie zat een verdieping lager.

- in de 7e kolom staat dat prins Bernhard op de officiƫle opening aanwezig was; dat is niet juist: prinses Beatrix heeft het geopend.

- in de 8e kolom staat dat de kelder als schuilkelder voor de IJmuidense bevolking is gebouwd; dat is niet juist: een deel was ingericht als schuilkelder voor de BZB (Bedrijfszelfbescherming) van het gebouw, dus niet als schuilkelder voor de IJmuidense bevolking.

Leden van de Bedrijfszelfbescherming kwamen van zowel Scheveningenradio als de post. De leiding lag bij Schev.radio. De BZB bestond uit een bewakingsploeg met pistolen - het was een 'vitaal' gebouw, d.w.z. vitaal voor de communicatie met schepen. Verder een EHBO- en een reddingsdienstploeg. Er werd zeer regelmatig geoefend en meegedaan aan wedstrijden elders in het land.

- in de 8e kolom over de langgerekte ruimte: dat was een schietbaan voor de bewakingsploeg van de BZB. Is overigens voor schietoefeningen bijna niet in gebruik geweest. Veel te gevaarlijk voor afketsende kogels. Men ging oefenen op een buitenschietbaan. Ik weet echter niet waar.

Hopende u hiermede van dienst te zijn geweest,
gr., Klaas van Slooten.''

Beste Klaas,
Dank je wel voor alle aanvullingen en correcties. Voor mijn informatie heb ik geput uit de verhalen van de mensen die er hebben gewerkt, van de huidige eigenaar van het gebouw en oude krantenartikelen. Wat ik kon controleren, heb ik gecontroleerd. Ik ben afhankelijk van wat verteld wordt over het gebouw, en het zijn verhalen over lang geleden. Dan vervaagt de herinnering.
Met vriendelijke groet,
Fokke

1 opmerking:

Anoniem zei

fokke toch erg leuk dat je goede info krijgt,zo wordt er ware dingen geschreven van mensen die er gewerkt hebben,dat is de beste info