Zou 'ie weer opduiken? Het spook van de Zuidtangent?
Rond 2002 stond heel Velsen op zijn kop. Via de krant lekte de route uit die de rode snelbus zou rijden. Dwars door de kernen. In een enorme betonnen busbaan. Ofwel, zo zeiden de actievoerders: de liggende Berlijnse Muur.
Actieposters en spandoeken in Driehuis, Santpoort-Noord en Velserbroek. De posters sieren nu de muur van de redactie.
De gemeente deed alles fout, constateert een onderzoek achteraf. Eerst had ze de Velsenaren moeten overtuigen van de pracht en het goede van de snelbus. Pas op het laatst zouden de routes naar buiten worden gebracht. Het onderzoek geeft de lastige krant de schuld. Net als de wethouders in die tijd. Maar de IJmuider Courant bracht tenminste wat de lezers echt wilden weten: waar komt die busbaan te liggen. Wordt mijn voortuin onteigend.
Nu krijgen we dus weer een snelbus. Lijn 75 (IJmuiden-Haarlem) moet dat worden. Ik zat dinsdag bij de persconferentie van burgemeester en wethouders. Wethouder Annette Baerveldt was gelukkig net zo duidelijk en helder als in haar tijd als raadslid. ,,Er komt geen betonnen bak door de kernen'', zei ze. Al kunnen her en der stukjes busbaan nodig zijn.
Er komt inspraak. Het rapport over routes is al vrijgegeven. Daarin staat een kaartje met alle mogelijke routes. Nu hierboven op mijn blog. Wat leren we uit het rapport?
- Snelbus 75 moet niet door Velserbroek gaan rijden. Is niet lonend. De bus moet door Santpoort-Noord. En wel over de Hoofdstraat en Hagelingerweg;
- De snelbus moet niet naar het IJmuiderstrand. Is niet lonend. Maar burgemeester en wethouders willen wel dat de bus naar het strand rijdt;
- De snelbus moet stoppen op de rijbaan voor in- en uitstappers. Dan is hij sneller weg. Probleem daardoor in Santpoort-Noord: de bus hindert ontzettend brandweer, politie en ambulance als die ergens snel moeten zijn;
- In Driehuis zijn twee opties. Het niet meer gebruikte spoor wordt volledig een busbaan. Of door de Waterloolaan en Van den Vondellaan. Maar dan ontstaat een verkeersinfarct. Het is daar te druk;
- In IJmuiden kan de bus via het niet meer gebruikte spoor (wordt busbaan), langs het Vellesan College naar de Lange Nieuwstraat;
- In IJmuiden kan de bus via de Ampèrestraat naar het strand;
- in IJmuiden kan de bus naar de Keetbergflat en vanaf daar met een aan te leggen busbaan door de duinen naar de Ampèrestraat.
vrijdag 28 september 2007
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
6 opmerkingen:
Fokke
Hou ons op de hoogte jij bent journalist wij lezen wel jou bevindingen,doe je best en een fijn weekend
Het wordt hoog tijd dat Ijmuiden weer een snelle vebinding met Haarlem krijgt.
Maar wat is er nou eigenlijk "snel" aan een sneldienst die door Santpoort en Driehuis rijdt?
Hup ga bij Haarlem meteen de A9 op, en vanaf de velsertunnel een stukje langs het kanaal, en dan bij het pontplein linksaf naar de Lange Nieuwstraat.
Dan heb je een echte sneldienst...
Over die snelbus wordt al gesteggeld sinds de opheffing van de spoorlijn naar IJmuiden. Hoe moeilijk kan het toch zijn om een snelbus van IJmuiden naar Haarlem te laten rijden. En wat is rendabel? Die spoorlijn werd niet opgeheven omdat die zoveel geld opbracht.
Even resumeren. De spoorverbinding werd opgeheven omdat die onrendabel was. Dat kwam o.a. door de vele tussenstops ten opzichte van de frequentie waarmee de trein reed op IJmuiden: het leverde geen tijdwinst op ten opzicht van de busverbinding. Toen, althans. Gevolg: te weinig reizigers, dus te weinig inkomsten. De situatie is nog niet veel anders, dus da's geen optie. De A9 staat inmiddels aan de vooravond van een heus verkeersinfarct. Gebruik maken van deze snelweg door een sneldienst (75 of 575) is zinloos, omdat een sneldienst alleen tijdens de spits nut heeft. Een sneldienst tijdens daluren levert domweg onvoldoende op. Gebruik maken van de oude spoorlijn is nutteloos, omdat deze onvoldoende bereikbaar zal zijn voor de reiziger en omdat-ie bij Driehuis stopt; precies op één van de grootste knelpunten. Bouw gewoon een busbaan langs de Stationsweg(bij Velsen-Zuid langs de achtertuin van Gerard Vosse,)rechtsaf langs Beeckestijn, N208 op, afslag Haarlem-Noord, dan Vondelweg, Spaarndamseweg, Parklaan, station NS.
Over de Rijksstraatweg rijden immers al genoeg buslijnen. Maar betonnen bakken in Driehuis en IJmuiden zijn naar mijn mening onmogelijk en vooral onwenselijk.
Ik heb het rapport even vluchtig doorgenomen. De suggestie-route S1 zou als voordeel hebben dat het aansluit bij station Santpoort Noord. Ik meen mij te herinneren dat de NS zelfs plannen zou hebben om dat station als halte te schrappen, evenals Driehuis. Heeft men niet bij nagedacht, lijkt mij.
Voor wat het tracé door Velserbroek betreft, wordt er niet gerept over lijn 4, die heel redelijk gebruikt wordt. Verder schijnt men niet op de hoogte van mogelijke plannen om na de bouw van het Binnenhaven-project de kruising Velserduinweg/Zeeweg/Cederstraat te veranderen in een rotonde. Het rammelt dus aan alle kanten en men zou er beter aan doen meerdere partijen te betrekken in de onderzoeken.
Beste Brom,
NS-stations Santpoort-Noord en -Zuid blijven bestaan. Provincieambtenaren opperden opheffing, maar hun baas (de gedeputeerde) is tegen. Ook de NS willen de stations niet kwijt.
Een rotonde op de Zeeweg is nieuw voor me. Als je daar meer over weet, mag je mailen: f.zaagsma@hdcmedia.nl
Prettig weekend,
Fokke
Een reactie posten