Klagen is vliegtuigen in Velsen net zo lastig als klagen over Corus. Ook veel Velsenaren werken op Schiphol. Daarbij komt dat de overlast erg afhankelijk is van waar je woont. In grote delen van IJmuiden merk je niets. Maar fiets maar eens een stukje naar Velsen-Zuid. Of fiets maar eens naar de jachthaven bij Zijkanaal C. Je wordt knettergek van het lawaai. De woningen in recreatiegebied Spaarnwoude worden dan ook geïsoleerd.
In ieder geval klaagt de gemeente Velsen al jaren. Velsen pleit nu voor minder vliegverkeer op de Polderbaan. En meer vliegbewegingen bij gemeenten vlakbij Schiphol. Daardoor onenigheid met de andere gemeenten in overlegorgaan Cros. Velsen steunt een voorstel van de luchtverkeersleiding. Vandaag werd er over gesproken in de Tweede Kamer.
De milieuregels rond Schiphol zijn steeds strenger geworden. Je kunt tegenwoordig prachtig alle overlast zelf volgen.
Het plaatje bovenaan is van de vliegbewegingen van deze ochtend tussen 6 en 11.30 uur. Landende vliegtuigen zijn rood, startende groen. Actuele radarbeelden zijn hier te zien.
De mooiste beelden levert de site op van de Nomos-meetpunten. Je ziet live de vliegtuigen vliegen. Je kan de meetpunten selecteren en precies zien hoeveel herrie er is in, bijvoorbeeld, Velserbroek.
4 opmerkingen:
Hoi Fokke
Bart boele heeft wel gelijk wat lawaai betreft
Je kan altijd nog wat oordopjes in de oren doen,vind trouwens het lawaai wel meevallen
Ik denk dat de grootste angst is als zo vliegtuig naar beneden zou komen??
Het blijft toch een mooi idee om een vliegveld buiten onze kust aan te leggen, scheelt zeer veel lawaai en verkeers overlast op de wegen rond Schiphol. Ondergrondse tranportbanen maken die passagiers en goederen naar het land brengen. Maar ja, de politiek wil helaas anders.
Het blijft toch vreemd. Als er een snelweg op enkele meters naast de deur zou komen springt bijna ieder meteen op met protesten. Als men in een gewone straat het in de hoofd haalt om met flinke regelmaat en keihard lawaai verkeer zou rijden, berg je dan maar. Wie zelfs in een stiltegebied zelfs maar een radio aan zet kan een flinke verontwaardiging verwachten. Maar zodra het om vliegverkeer gaat dat kriskras over bewoond gebied komt van vroeg tot laat of bijna iedere dag met tientalle over stiltegebieden de boel verstoord dan is het plots voor een boel mensen geen probleem meer en kan er best wat gerekt worden. We meten met twee maten.
Schiphol is als een gezwel in de Randstad: de infrastructuur zit volkomen verstopt, de uitstoot is fenomenaal met 420.000 vliegbewegingen per jaar en last but not least: er zijn meer dan 350.000 mensen die ernstige hindern ondervinden. Sinds 1971 zijn er al technisch haalbare plannen om de luchthaven in zee te leggen, dat heeft alleen maar voordelen voor het vliegverkeer. Je zult natuurlijk wel een verbinding moeten maken met het vaste land maar de 40% transitvluchten hebben die behoefte niet.
Sinds kort weten we ook dat het helemaal geen geld meer hoeft te kosten, dat platform in zee. Van Noort (ingenieursburo) doet het gratis en voor niets; de opbrengsten van de grond in de Randstad levert veel meer op dan de kosten voor een kunstmatig eiland of beter nog, een drijvend platform.
Zoals eerder gezegd: de politieke wil ontbreekt, zo machtig is de politieke lobby van de luchtvaartsector. We pompen er miljoenen belastinggeld per jaar in (15 miljard euro tussen 1995 en 2005) terwijl we al dertig jaar weten dat de grenzen allang overschreden worden. Dat is niet zichtbaar vanwege het feit dat we de geluidsbelasting niet meten maar berekenen. En we weten allemaal hoe goed Schiphol kan rekenen.
NL gaat op deze manier ten onder. Het is tijd voor innovatie en rap een beetje.
Een reactie posten