maandag 16 april 2007

Verboden te gebruiken

Ik heb ze maar even geteld, vanmiddag. In de middenberm van de Wijk aan Zeeërweg in IJmuiden liggen 52 parkeerplaatsen. Maar niemand kan er parkeren. De gemeente heeft ze afgezet met paaltjes (foto).

Dat is al sinds 2003 zo. En dat terwijl de buurt een groot parkeerprobleem kent. Na 23 uur is in heel noordelijk IJmuiden geen plek meer te vinden. Zegt het wijkplatform.

De 52 plaatsen zijn alvast gereserveerd voor mensen die straks in het watertorenpark wonen en werken. Maar die huizen en bedrijven zijn nog lang niet gebouwd. Al vier jaar zijn de plekken afgezet en dat kan nog jaren duren.

Noordelijk IJmuiden is niet uniek. In diverse delen van Velsen, en vooral Velserbroek, is het rondjes rijden op zoek naar een plek voor de auto.


De gemeente is bezig een nieuw parkeerbeleid te maken. Ik zou zeggen: niet nog langer wachten op de Wijk aan Zeeërweg. Wachten tot het beleid klaar is. Wachten tot het watertorenpark klaar is. Morgen die paaltjes weg.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Maar het ziet er wel een stuk knapper uit zo dan vol met auto's! Maar ik woon daar dan ook niet, mocht dat wel zo zijn, zou ik er niet goed van worden...

SoundE

Anoniem zei

Vraag even aan de bewoners hoe dat nog zo gekomen is die paaltjes.
Toen de wijk aan zeeerweg gerenoveerd was waren en geen te korten. Sterker nog de bewoners waren bang dat de parkeerplaatsen vervuild werden door begroeing of dat het een verkoopboulevard werd. Daarom is in overleg met de gemeente een alternatief gevonden waardoor de gehelen Wijk aan Zeeerweg toch het zelfde bleef maar dat er geen extra onderhoud gepleegd hoeft te gaan worden om onkruid te verwijderen. Dat groei namelijk veel minder als er steeds auto's parkeren. Er is in de wijk helemaal geen parkeer probleem, maar de bezoekers van de huisartsenpost zijn te lui om hun auto op de daarvoor bestemde plaatsen te zetten en 12 meter te gaan lopen. Dat is het echte probleem op de Wijk aan Zeeerweg.

Anoniem zei

Fokke, weet jij dat de gemeente feitelijk doelbewust al jarenlang een parkeerprobleem aan het creëren is? Wat is er namelijk aan de hand: de gemeente Velsen hanteert een parkeernorm bij nieuwbouwprojecten van 1,2 parkeerplaats per appartement en 1,5 parkeerplaats per eengezinswoning. Dat dit absoluut ontoereikend is, is al vele jaren bekend. Zelfs toen men in Velserbroek begon met bouwen, is gewerkt met veroudere normen zoals ook nu met verouderde normen gewerkt wordt. De normen 1,2 en 1,5 zijn absoluut ontoereikend. In andere gemeenten wordt met veel realistischer normen gewerkt (zoals 2,0) en zelfs daarvan zullen we mogelijk later ontdekken dat die norm te laag is. En waarom is 2,0 realistischer? Simpel: deel het aantal auto's in Nederland eens op het aantal huishoudens.

Weet je waar je eens in moet duiken: in die parkeernorm (wat is momenteel een gangbare norm in andere gemeenten en wat wordt er door belangrijke kennisinstituten op dat gebied geadviseerd). En neem dan eens een nieuwbouwplan als bijvoorbeeld Oud-IJmuiden onder de loep. En wees kritisch: je zult zien dat zelfs de normen die de gemeente nu zegt te hanteren niet gehaald worden, laat staan de realistische normen.
Je kan natuurlijk ook je collega Bart Boele vragen om hier eens in te duiken. Want ik denk dat hij zou kunnen ontdekken dat het parkeerbeleid in Velsen een nog veel grotere beerput is dan de door hem aan de oppervlakte gebrachte perikelen bij Woningbedrijf Velsen en Eigen Haard. Niet dat jij dat niet zou kunnen ontdekken, maar Bart heeft zijn geheime column-wapen. Succes!!!!!

Anoniem zei

Bovenstaande lijkt mij een uitstekend idee!!