maandag 12 maart 2007

Mooie bootjes kijken

Wat hebben IJmuidenaren toch met bootjes? Eén stukkie over een bijzonder schip dat IJmuiden passeert en ze staan massaal te wachten langs het kanaal, bij de Kop van de Haven en restaurant IJmond.

Ik herinner me dat ik jaren geleden, toen ik net begon, een bericht maakte over een uit de kluiten gewassen cruiseschip dat voorbij zou komen. Klein stukkie. Stomverbaasd was ik dat weekend toen ik langs de Kanaaldijk fietste. Overal mensen. Met klapstoelen. En thermoskannen koffie.

Vrijdag kwam er weer een speciaal schip langs. Het vliegkampschip
Ark Royal. Stukje dus in de krant, mensen langs de kant. Kijken, foto's maken en filmen. Op toegestuurde foto's zie je de auto’s rijen dik op het sluizencomplex staan, vol kijkers. Vooraf raakten ook al mensen op internet danig opgewonden.

De Ark Royal ligt nu nog in
Amsterdam. Voor alle liefhebbers: morgen moet de Ark Royal IJmuiden weer passeren, op weg naar zee. Hoe laat het schip vertrekt uit Amsterdam, kunt u hier zien. (Aanvulling: De Ark Royal blijkt later te zijn vertrokken, namelijk woensdag)

Ter geruststelling: Er komen wel weer nieuwe schepen. Het cruiseseizoen begint weer. Drijvende witte zeekastelen meren niet alleen af in
Amsterdam, maar ook in IJmuiden.

Op 30 maart komt cruiseschip
Black Watch voorbij. Het moet om 14 uur in Amsterdam zijn.

(De foto is van Henk Goebert, waarvoor dank)

1 opmerking:

Anoniem zei

Tja Fokke
Hele mooie plaatjes geschoten en filmpjes

Het was ook een fantastische gezicht.

Vooral toen hij vanuit zee de pieren doorkwam
Gr frits