donderdag 15 maart 2007

Een slimme zet van Joop Post

Joop Post, de politicus uit IJmuiden aan Zee. Komt als europarlementariƫr een leuk praatje houden bij de HOV. Post: ,,Ik draag IJmuiden in mijn hart.''

Na afloop springt in The Dutch Admirals opeens iemand op. ,,Voorzitter, voorzitter, ik dacht dat we nog vragen konden stellen.''
Dat mag van HOV-voorzitter Bert Zijl.

De man komt naar de microfoon. ,,Meneer Post, waar zijn mijn twee miljoen euro gebleven?'' Zijl kapt meteen het gesprek af. De man roept: ,,Is hier pers aanwezig? Ik geef nu een persconferentie in Restaurant IJmond!'' En mijn collega Maaike Oppenkamp hoort daar de beschuldiging van oplichting.

Dat is niet leuk voor Joop Post. Maar een ding doet Post heel slim en goed. Hij geeft gewoon commentaar. Hij gaat in op de forse beschuldiging. Legt uit aan Maaike. Verschuilt zich niet. Natuurlijk is Post uitermate bedreven in de omgang met de pers. Hij is al vele jaren campagneleider voor het CDA bij verkiezingen. Hij weet dat een zinnetje als 'geen commentaar' dodelijk is. Het wekt de indruk dat je iets hebt te verbergen.

Een hoop instanties in Velsen, zoals het stadhuis, kunnen wat dat betreft leren van Post. Stop met nietszeggende antwoorden te mailen op concrete vragen. Bel terug. Het is vergeefse hoop te denken dat met een onbereikbaarheidoffensief de boel wel overwaait. Geef wel commentaar. Wij houden namelijk van hoor en wederhoor.

Geen opmerkingen: